Hoe werkt een proteïnedieet ofwel eiwitdieet?

Eiwit is een belangrijk bestandsdeel van onze voeding. Het is een onmisbare bouwstof voor ons lichaam. Wie een te lage eiwit inname heeft, zal zich slap voelen en een verminderde weerstand ontwikkelen tegen infectieziekten. In de Westerse landen komt een tekort aan eiwitten bijna nooit voor, wij kennen eerder een overschot aan eiwitten.

Het proteïnedieet is gebaseerd op de regel dat je veel eiwitten, weinig vetten en weinig koolhydraten (= suikers) eet. Doordat het lichaam nu geen koolhydraten of vetten als brandstof heeft, gaat het zoeken naar een andere energiebron. Omdat lichaamsvet ook goed kan dienen als brandstof zal het lichaam overgaan op het verbranden van deze vetten. Dit proces begint ongeveer 48 uur na de start van een strikt proteïnedieet. Bij deze omschakeling van een calorieën verbranding naar een vetverbranding komen er ketonen vrij. Deze ketonen kunnen worden gemeten door een staafje, ketostix, in de urine te houden. Verkleurt het staafje, dan is dit een teken dat het proteïnedieet haar werking doet.

Bij de omschakeling naar vetverbranding kunt u zich wat slapjes voelen, hoofdpijn en spierpijn krijgen en een onfris ruikende adem. Dit zijn normale verschijnselen die na een paar dagen verdwijnen. Veel water drinken zodat de afvalstoffen snel het lichaam verlaten voorkomt een gedeelte van de klachten. Tijdens het snelle afvallen hoeft u niet bang te zijn dat u spiermassa verliest. De ruime hoeveelheden proteïne zorgen voor behoud van de spiermassa, geven een voldaan gevoel en het overschot aan proteïne wordt als energie gebruikt en niet opgeslagen als vet. Door het weglaten van de koolhydraten tijdens het dieet, wordt uw bloedsuikerspiegel stabiel. Dit merkt u al snel doordat uw hongergevoel en met name de zoete trek verdwijnt! En dat is tijdens het lijnen toch maar mooi meegenomen!